Vadernas förlängning -hälsenorna

Inlägget postat Jun 14, 2013   /   av Lotti Strömberg   /   Postat i kategorin Blogg  

Hälsenan är kroppens tjockaste och starkaste sena. Trots detta är skador och överbelastning i hälsenan mycket vanlig inom idrotten. Hälsenan är en förlängning av de tre vadmusklerna och förbinder dessa med hälbenet. Den är normalt ca 15 cm lång. Den ska tåla mycket tunga och upprepade belastningar. En smärtande hälsena kan vara mycket besvärlig och bero på ett flertal besvär.

Det är viktigt när man får ont i hälsenan att man ser till att få en diagnos så att rätt behandling, oftast i form av rehabiliteringsträning, kan starta så snart det går utan följdbesvär. En smärtande och svullen hälsena är inte nödvändigtvis svagare än en helt normal hälsena.

Hälsenan kan gå av (total hälseneruptur), vanligast drabbar detta män (90%) i åldern 35-40 eller kring 70 års åldern. 90% av denna skada uppkommer vid utövande av idrott.
Författare: Docent Björn Engström, överläkare


INFLAMMATION

Den vanligaste orsaken till kronisk smärta i hälsenan är överbelastning. Orsaken till smärtan är dock ofta otillräckligt känd. Trots ett flertal studier föreligger inte fullständig kunskap om varför det gör ont i hälsenan vid t ex kronisk överbelastning. Därför är nomenklaturen avseende orsaker och diagnostik ofta oklar.
Inflammation (”tendinitis”) nämns ofta, men det finns inga klara bevis på att det föreligger inflammatoriska förändringar i hälsenan vid kroniska problem. Botemedlet, VILA, enkelt.

ORSAK
Överbelastningsskada i hälsenan kan uppkomma i samband med:
# ensidig och upprepad belastning
# för hög träningsintensitet
# belastning på hårt underlag, t ex löpning på asfalt
#viktuppgång och trånga skor som klämmer kan öka symtomen, men orsaken är alltid att hälsenan belastas mer än den tål. I vissa fall finns dock ingen känd orsak.

SYMTOM
Vid peritendinit föreligger krasande ljud (krepitationer) vid rörelse av foten. Peritendinit är en akut inflammation mellan senan och paratenon. Vid detta tillstånd föreligger dock ingen skada på själva senan.
Smärta vid belastning. Ofta är denna smärta mest uttalad efter ett träningspass.
Vilovärk och stelhet, speciellt efter belastning. Morgonstelhet är ett vanligt och ofta svårbemästrat symtom.

STRETCH
Använd stretching i skadeförebyggande syfte för muskler som är sårbara för bristningar, t ex adduktorerna (lårets insida) och höftböjarna hos ishockeyspelare samt hamstrings (lårets baksida) hos fotbollsspelare!
Gör minst 4-5 stretchövningar à 60 sekunder – till smärtgränsen!
Det ska bli ett ”skönt svid”. Där ska du stanna. Inte töja överdrivet, för då gör det ingen nytta. Var noga att andas lugnt vid stretchningen. Fokus på vad du gör och ta reda på hur man gör korrekt stretch/muskel. Inte vad du tror. Det finns specialister på hur man stretchar.
Hos oss finner du mycket god kompetens, bland annat 😉

Massage är utmärkt för att bibehålla elasticitet och rörlighet i hälsenorna.