Träna för funktion

Inlägget postat Sep 16, 2014   /   av Lotti Strömberg   /   Postat i kategorin Aktuellt  

Hemligheten för nybörjare på styrketräning ligger i att tänka core. Med core menar jag inte den moderna träningsformen CT (coreträning), där man utför diverse avancerade och akrobatiska övningar på en pilatesboll.
Klart du kan göra för att lära dig partytrix 🙂
Man kan göra enkla bollövningar också som ger mycket goda resultat.

Med core menar jag att fokusera på de centrala musklerna nära bålen (torso), och sedan arbeta sig utåt till de mer perifera musklerna.
Börja inte med att lyfta vikter långt bort från kroppen, då sådana övningar innebär stor belastning på axlar och rygg och lätt kan leda till skador.

Alltför hårda och täta träningspass, enbart för att ”bygga stora muskler”, utan kunskapen HUR DU behöver jobba med just DIN kropp, är mer nedbrytande för musklerna än uppbyggande.
Börja inifrån och ut.
Träna på att göra övningarna så sakta du kan. Andas rätt är A och O.
Stabiliseringsmuskulaturen behöver orka ta hand om de stora muskelgrupperna för att hela maskineriet ska funka.
Inga konstigheter.
Du väljer.
Osäker hur du ska träna?
Kontakta mig på lugnetsmassage@gmail.com
Mvh Lotti Strömberg
Diplomerad Idrottsmassör med inrikting på rörelseapparaten

IMG_1129.JPG