Överbelastningsproblem på olika plan

Inlägget postat Jun 14, 2013   /   av Lotti Strömberg   /   Postat i kategorin Blogg  

Ont på insidan av knät vid löpning eller hård cykling?

Vanligt överbelastningsproblem hos både motionärer och hårt satsande idrottsutövare.

Ursprung: Framsidan av ilium, början av Crista-kanten (SIAS).
Fäste: Tibias insida strax under dess huvud, Pes Anserinus.
Funktion: Flekterar och utåtroterar i höften.
Övrigt: Sartorius kallas på svenska för Skräddarmuskeln därför att den skapar den rörelse som krävs , för att lägga benen i kors som en skräddare gör. Klarar du det?
Sartorius är kroppens längsta muskel.

Muskeln har ett gemensamt fäste med senorna från Gracilis och Semitendinosus.
Detta område kallas Pes anserinus (gåsfoten). Har du hört talas om det begreppet?
Har någon terapeut, kiropraktor etc förklarat vad det är och gett information hur du kan undvika problemet? Eller bokas det in flertalet behandlingar i förväg, utan att större energi läggs ner på hur du förebygger din smärta? Jag är bara nyfiken.

Hos oss behandlar vi detta problemområde, utan stötvågsbehandling och kortisoninjektioner.
Jag har levande bevis på det. Flera av mina klienter har slussats runt, fått otalet stötvågsbehandlingar, kortisoninjektioner utan något som helst förbättrande resultat.
Lovade att de kommer att bli bra.
De har fått rådet, ”Vi bokar in tio behandlingar och ser hur många fler behandlingar vi ska göra efter det”
Jag tycker det är ett hån mot vårdtagaren att ens säga så.
Jag tror inte alls på det snacket. Händer INGENTING efter tre-fyra behandlingar, ska man dra öronen åt sig.
Är det verkligen rätt behandlingsmetod? Vad finns för alternativ till behandling?

När du lagar eller lämnar in din bil för reparation, godtar du att bilen skall åtgärdas tiotals gånger innan du ens får reda på om det går att lagas eller inte?
Kroppen brukar ofta jämföras med just bilen 😉
Bränsle = energi till kroppen, sköter man inte om bilen rostar den ihop =kroppen.

Nej, jag anser mig absolut inte vara någon slags Jesus, som mirakulöst botar folk.
Jag frågar, testar och gör vad jag tror kan lösa stor del , eller hela problemet, med hjälp av massage och stretching.
Det har hjälpt flera, som känt avsevärd skillnad och till och med blivit av med smärtan redan efter en behandling. Bara med ”enkel” massage.
Självklart är detta oerhört individuellt, men märk väl, de klienter jag syftar på har slussats runt på de stora klinikerna i staden utan att bli bra eller känt någon direkt förbättring.
Bara inbokade på samma typ av behandling, gång efter gång. Inte blivit erbjudna att prova en annan behandlingsmetod.
Jag tycker inte att man får inte vara så stolt i sin yrkesroll att man förbiser att man inte behärskar alla tekniker. Vi är inte mer än människor, trots allt.
Jag tycker mest det är ett bevis på att, bara för att man har ett stort företag med fullt av välutbildad kompetens, behöver det inte betyda självklar förbättring.

Kolla runt, blir du inte nöjd, testa något nytt ställe, du väljer trots allt själv.
Visst är det bra! 🙂
Man kan till och med byta Landsting om man anser att det tar för lång tid med tex röntgen, operationer. Jag provade det när jag skadade min axel på en motocrosstävling för några år sedan.
I vårt Landsting skulle det ta tre månader innan jag skulle få träffa läkare och ca sex månader för röntgen. Det var sommar. Ringde till Ordopediska Huset i Stockholm, fick röntgen, fick träffa en axel-och nackspecialist inom idrottsskador inom en vecka. Preliminär operationstid inom två veckor, check.
Är inte det konstigt, hur det kan skilja så på olika Landsting?

Skaffa kunskap om din kropp, hur funkar dina muskler?
Vad tror du själv kan vara nyckeln till just ditt problem?
Fråga den som behandlar dig.
Maila dina frågor gällande ditt ärende efter din behandling.
Då kan behandlaren ta ditt mail när han/hon har tid.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Den gamla klyschan funkar bra, tycker jag.

Bild hämtad från Wikipedia
image