Kan du välja din smärta? Har du tid att läka?

Inlägget postat jul 7, 2013   /   av Lotti Strömberg   /   Postat i kategorin Blogg  

Massage har både rehabiliterande och förebyggande effekt. Massage kan användas som behandlingsform i många olika sammanhang.
Bäst resultat ges vid regelbunden behandling och utförande av hemövningar för att mjukgöra muskeln/erna. Att tro att massage tar bort en inarbetad (under lång tid oftast utan vila emellan)skada, på kanske två gånger med flera veckor emellan, är inte realistiskt.

Ibland kan det gå väldigt snabbt att bli återhämtad med hjälp av massagebehandling. Det har jag märkt inom mitt jobb.
Beroende på hur stor skadan är behöver man hur som helst ge skadan tid att läka och ge kroppen tid för återhämtning. Det är oftast där det spricker. Man har inte tid att läka.
Man har vanligtvis en massa delmål som först och främst skall genomföras, kosta vad det kosta vill när det gäller kroppen. Man tar det ”sen”. Ibland tar det stopp innan ”sen”. Då uppstår viss panik och man vill genast ha en Quick Fix. Det finns inte. Inte om man långvarigt vill vara hel.
Vissa människor har självmant vant sig med att leva med smärta och ser det som något positivt ( ”det ska göra ont, då vet man att man har gjort något”) andra vill eller kan inte leva med sin smärta.
En del väljer, en del väljer inte.

Jag tänkte delge några positiva fysiska och mentala effekter som
massagen erbjuder och de är många:

• Massage motverkar stress
• ger en ökad kroppkännedom
• stärker immunförsvaret
• ökar vår koncentrationsförmåga
• har god effekt på träningsvärk
• ökar utsöndringen av vätska och restprodukter
• har en lugnande effekt på nervsystemet
• motverkar ärrbildningar efter skador i
muskelvävnad
• motverkar spänningar vid smärtstillestånd
• gör spända muskler mjuka och elastiska
• ger en djupare och lugnare andning
• ökar kroppens allmänna välbefinnande
• ökar blodcirkulationen i musklerna
• har en avslappnande effekt på kroppen
• ökar lymfcirkulationen

Eftersom massage motverkar och minskar stramhet i den bindväv som bildas i orörliga och skadade muskler, kan du snabbare rehabiliteras efter t.ex långtidssjukdomar eller skador.
En muskel som mår bra är smidig och mjuk och töjbar. Det blir mycket lättare skador i muskulatur som är svag, spänd och inaktiv. Med massagens hjälp kan man förebygga nya problem längre fram, man kan minska slitage.
Man kan minska sjukfrånvaro och öka effektiviteten om personalen på en arbetsplats mår bra.

Orsaker varför en muskel får dålig töjbarhet?

• Muskelspänning, för lite vila
• Inaktivitet. Om en muskel inte får arbeta får den ingen näring, blodcirkulationen blir dålig och vävnaden stelnar. följden av det blir att muskelmassan tvinar. Helt enkelt försvinner. Use it or loose it!
• Långvarig, statisk kontradiktion (ihopdragning). Ensidigt arbete och bristfällig mjukgörning av musklerna ger ofta förslitning och smärttillstånd.

För att få märkbar effekt behöver man inom en relativt kort period ta upp till tre-fyra massagebehandlingar. Beroende på muskelstatus.

TÄNK PÅ ATT
Det du själv byggt upp i din kropp i kanske upp till flera år ( beroende på hur och hur ofta du har utfört din ”nedbrytande” aktivitet,) inte går bort med en eller två behandlingar med flera veckors mellanrum. Det kan ta tid.

Genom regelbunden behandling och analysering, kan jag som terapeut, mycket lättare ta hjälp av uteslutningsmetoden.
Göra rörelsetester före och efter behandling och att du som klient verkligen gör sina hemövningar ( träning eller stretch ), om syftet är rehab.

Det viktigaste är att du som klient verkligen berättar vad du själv tror du kan ha gjort och att inte undanhålla skadehistorik eller smärttillstånd du upplever vid olika situationer.

Ta vara på din dag och gör saker du tycker om!
/Lotti Strömberg