Ingen idé att hitta syndabock, du fixar det om du vill

Inlägget postat Maj 13, 2014   /   av Lotti Strömberg   /   Postat i kategorin Aktuellt  

Hämtat från Lugnets Massage Värmlands profilsida Facebook

Av erfarenhet vill jag verkligen delge detta!

Allt stillasittande GÖR dig till en ”ostkrok” i ryggen. Har du inga inre magmuskler och orkar sitta rakt, jobba på det.
Allt stillasittande GER. Dig ryggont.
DET ÄR INTE UTAN orsak du får ont.
Lika illa är det att träna för hårt och för dig fel, det ger också problem med kroppen.
Det är inte frågan om du får en skada, det är NÄR det ”smäller”.

Allt stillasittande och för hård fel träning påverkar dina höftböjare (psoas) och Quadratus Lumborum, som i sin tur tillsammans påverkar ländrygg, fram-och baksida lår och faktiskt övre och nedre extremiteterna, axlar, armar. Fram-och baksida lår.

Räkna ut HUR mycket du sitter.
När du äter, när du jobbar, när du kör bil, åker buss eller annat fordon, hur tränar du (är du sittande där med) roddmaskin, gymmaskin.
Har du stegräknare, bra (men gör den inte stressande för dig) , står du merparten av dagen, med ergonomiskt tänk och funktion, BRAVO!
Du har bara dig själv att tacka. Sköt om din kropp.

Stressar du mycket? Var ärlig mot dig själv. Stress byggs in i dina muskler.
Jag vet det, jag vet också vad som händer när det har gått för långt.
Så många år som du har stängt inne undertryckta tankar, händelser, och låtsats att du klarar dig, halvera den tiden i rehab. Tex massage, samtalsterapi, motionsprogram..i kombination

Jo, det är sant DU HÖR IHOP från tårna upp till skalpen.

Likaväl som en bil behöver service och omvårdnad för att fungera, behöver du det med. Vilket är viktigast för dig?

Man behöver absolut inte vara elitidrottare för att motionera eller träna sina muskler. Du behöver inte sätta upp alltför stora mål för dig själv.
Risken kan bli att du tröttnar efter du har nått ditt mål. Du kan också bli taggad. Lär känna dig själv hur du fungerar, ta hjälp om du känner att du vill ha pepp eller en målstrategi hur du mest (för dig) hälsosamt kommer dit du vill.

Starta lugnt om du är ovan, börja med en promenad varje dag på 20-45 min om dagen (inte släpa benen efter dig) , ta cykeln om du ska någonstans inom en mils radie, hoppa hopprep 2-5 min om dagen (till att börja med).
Kan du löpträna, börja med att ha målet att kunna springa 2,5 km. Man får gå och springa om vartannat. Men målet ska vara att du ska klara att springa hela sträckan i ett jämnt tempo.
Om du är osäker på något, hjärtligt välkommen att kontakta mig för rådgivning.

Ditt mål med motionen är att göra det till en helt normal rutin i din vardag. Du blir friskare! Bryt gamla mönster.

Är du redan där, att du rör på dig varierat dagligen? Stor eloge till dig!
Börjar du idag att tänka om över din livssituation, ÄNNU större eloge till dig. Du fixar det! Tänk bara inte – RÖR DIG

Rörelsetester och muskeltester, det fixar jag
Rörelseträning och muskelträning, det fixar jag
Återhämtande massage, det fixar jag

Vill du hjälpa dig själv till en bättre vardag,
det fixar jag Ha en underbar dag och var stolt över det du åstadkommer.
Var hjärtlig och utge dig inte vara någon som du inte är.
Dä ä i längden goare dä!

Bild hämtad från traningslara.se

20140513-084947.jpg