Har du verkligen värmt upp?

Inlägget postat Maj 19, 2013   /   av Lotti Strömberg   /   Postat i kategorin Blogg  

När du styrketränar applicerar du en specifik stress på senor, ligament, muskler och leder, speciellt hårt belastade är förstås arm,axel och benleder, inte att förglömma hela eller delar av spinalsystemet/ryggkotpelaren. Ryggens sidoböjare, Quadratus lumborum är väldigt känslig för hastiga kraftprov. (Även kallad ryggskottsmuskeln)

Belastningarna är ofta höga vilket också innebär en avsevärd belastning på centrala nervsystemet (CNS).
Så även om aerobisk uppvärmning aktiverar det cardiovaskulära systemet, höjer kroppstemperaturen så är denna typ av uppvärmning bara bra för de arbetande lederna vilket nödvändigtvis inte behöver vara de samma som sedan ska aktiveras i styrketräningen!
Veva med armar och ben, kör klassisk ”husmodersgympa” i minst 15 minuter om så krävs.
Hoppa hopprep, huvud-axlar-knä-å-tå.. Få igång kroppen.
Ta en löptur utomhus innan du går in på gymmet, bli svettig.
Din kropp kräver noga genomförd uppvärmning och återhämtning för att den ska svara på träning och få chansen att bygga ”friska” muskler.du styr hur din träning stabil effektiv. Vet du inte om du gör rätt, fråga professionell hjälp. Vi hjälper dig gärna!

Tänk dig ett scenario där du gått/cyklat i tio-femton minuter på ett löpband/cykel, sedan går du bort till bänkpressen eller andra maskiner enbart för överkroppsträning. Du går direkt på din träningsvikt.
När du nu greppar stången/ utför övningen, har ingen av de aktiverade lederna, axel och armbågsleder, muskler-bindväv under dina tio-femton minuter på löpbandet eller på cykeln varit i närheten av det kommande rörelsemönstret!

Tänk då vilken chock detta blir för den ouppvärmda muskeln. Tänk då också på den akutsnabba överkompensationen du utsätter dina övriga muskler för.

För en optimal träning – värm upp de muskler du ska jobba med. Du har en kropp, lär dig hur den funkar och varför. Det är ju roligare att träna än att vänta på att bli återställd efter dåligt genomfört uppvärmningspass.