Glömmer du att andas?

Inlägget postat Maj 20, 2013   /   av Lotti Strömberg   /   Postat i kategorin Blogg  

Andningsövningar kan hålla dig yngre, men framförallt hjälper det dig att koppla av.
Det i sin tur kan leda till att dina eventuella sömnproblem kan elimineras och att du blir mer stresstålig.

Varför är det så viktigt att koppla av?
Är man ständigt på gång och har ”fullt upp”, ökar du koncentrationen av nedbrytande stresshormoner. Dessa heter kortisol och noradrenalin och rusar runt i blodet vid stresspåslag.
Ohälsosamma stressnivåer uppkommer främst när man upplever att man inte har tillräcklig förmåga att hantera stressfaktorerna och som då framkallar den nervpåfrestande, deprimerande och irriterande känslan av stress.
Upplever man utdragen och stark stress varje dag kommer det att medföra djupgående skadeverkningar i såväl fysiskt som intellektuellt och emotionellt avseende. Kronisk stress gör att noradrenalin stängs ute från limbiska systemet, som styr våra känslor. Till följd av bristen på noradrenalin i hjärnans känslocentrum, kan kronisk stress framkalla biologisk depression, ångest och livströtthet. Skadligast av allt leder kronisk stress till ständig överproduktion av kortisol.
När kortisol utsöndras i en stressituation förhindras hippocampus, hjärnans främsta minnescentrum, från att använda blodsocker. Om det inte finns tillräckligt med blodsocker i hippocampus uppstår energibrist och hjärnan får inte den kemiska möjligheten att skapa ett minne.
En människa kan uppleva en händelse men vara nästan helt oförmögen att minnas den .
Överproduktion av kortisol påverkar signalsubstansernas funktioner i hjärnan. Även om ett minne tidigare har blivit inpräntat på rätt sätt är det inte längre lika lätt att komma åt det.

Ge din kropp tid för avkoppling och var inte på ”flykt”. Du gör dig själv en härlig tjänst. Det tar dig ca 3-5 minuter/ dag.
Gör så här:
Du kan sitta på en stol eller välja att ligga på golvet. Låt armarna vila fritt.
Blunda, för att förstärka avkopplingen.
Det är så lätt att man tittar på andra saker och glömmer varför man är där man är.
Sitter du vid havet, skogen eller annat avkopplande ställe, går det fint att insupa miljön med öppna ögon. Hela tiden fokus på andningen.
Dra in ett djupt andetag, genom näsan och blås ut genom munnen.
När du drar in luften ska lungorna göra att revbenen expandera utåt åt sidorna, inte rakt fram.
Det är lite krångligt innan man fått snits på det. När du tömmer lungorna på luft, se till att all luft kommer ut. Då rensar du lungorna från skräp.
Vid varje andetag låter du axlarna bli mer och mer avslappnade ( vid sittande ställning )
Lycka till och njut av din dag. Jag hjälper dig gärna att ”andas rätt”. Boka gärna din tid.
/Lotti
image