Fastna inte! Lär dig släppa kontrollen.

Inlägget postat Aug 15, 2018   /   av Lotti Strömberg   /   Postat i kategorin Aktuellt  

Hur ställer du dig till ordet självmedkänsla?
Förutom självinsikt, är även kunskapen om självmedkänsla ett viktigt område.

Självmedkänsla handlar om att hantera livet i motgång och att ge dig själv tröst när livet är svårt i stället för att trakassera dig själv (genom att överkompensera med något, tex ätstörning, extremt hög träningsnivå, fast du egentligen inte behöver det, stänger in dig själv) för att du inte uppfyller dina förväntningar. Självmedkänsla kan till exempel göra det lättare att hantera självkritik.

 Självmedkänsla innehåller tre komponenter:

  • Att möta smärtan men att inte fastna i den.
  • Insikten om att vi inte är ensamma. Alla har det ibland svårt, mår dåligt och lider.
  • Att aktivt vara tröstande och snäll mot sig själv.

Möt smärtan men fastna inte i den
Det som gör ont vill vi gärna undvika men om du ständigt motsätter dig den känslomässiga smärta som du utsätts för kan den bli svårare att bära. Själslig smärta behöver omvårdnad precis som ett skrubbsår på knät. När vi vågar möta vår smärta ger vi oss själva möjlighet att hantera den. Förhåll dig till din smärta som en öm vuxen mot ett skadat barn. Plåstra om och trösta, men låt dig inte uppslukas av den.

Inse att du inte är ensam
Alla människor känner smärta

De flesta är också självkritiska.
Känslor som ångest, skam och värdelöshet kan bli lättare att bära om du förstår att du inte är ensam om dem och att dessa känslor är en ofrånkomlig del av livet.
Självmedkänsla handlar alltså inte om att du ska förhärliga dig själv, utan mer om en förvissning om att livet är tufft för alla, ingen går fri.
När vi hamnar i svåra situationer eller när självkritiken slår till, är vi alla i samma båt. Inga konstigheter.