Detta med stretch av musklerna..

Inlägget postat Jul 7, 2014   /   av Lotti Strömberg   /   Postat i kategorin Aktuellt  

Alltid så populärt samtalsämne. Ack så viktigt.
Vill du vara stel nu och fortsätta med det – låt för Guds skull bli att stretcha.
Bästa botet och bästa tipset jag kan ge dig ;).

Visste du att felaktig stretch är en anledning till att många tycker att stretching är meningslöst, de får ont ändå för att de inte sträcker ut rätt del av kroppen.
Därför är det bra att be någon med god anatomikunskap, dubbelkolla att alla kroppsvinklar är rätt medan du stretchar.
Låt bli att titta i spegel när du stretchar.
Lär dig att känna HUR det behöver kännas för att det ska vara effektivt.
Vanligt göra fel

Men stretch är bara bra om man gör den rätt, och många av de övningar som vi regelmässigt gör kan vara direkt skadliga för lederna, exempelvis lårstretchen där man drar foten mot rumpan. Oftast görs också en stretch under ALLDELES för kort tid.
Det som kallas stretch efter tex ett gympapass, iaf på de flesta träningsinstitut jag har varit på ( ca 15 sek/muskel) kan man hellre strunta i. Helt värdelöst!
Ge muskeln minst 90 sekunder. Då fattar den att den ska slappna av. Annars vill den bara kontrahera (dra ihop sig och jobba)

Jag kan sätta ihop ett stretchpass som är special just för dig.
Boka 45 min hos mig, så visar jag dig NOGA hur just du ska stretcha.

Det är som att borsta tänderna, vill du att tänderna ska hålla, borsta.
Musklerna- vill du att de ska hålla sig starka och elastiska – stretcha.
(Dock inte innan explosivt tränings- eller tävlingspass.) Fast det visste du säkert redan.

Kan det vara så att du har fått akut ont i ländryggen eller nacken, kan du behöva stretcha vissa muskler upp tio gånger om dagen.
Fortfarande är det du som väljer om du vill försöka förbättra eller om du vill ha problem.
Sedan när värken lagt sig kan du underhålla muskeln genom att stretcha två gånger i veckan. Huvudvärk som orsakas av muskelproblem! Gäller samma stretchtips här. Stretchar man dagligen så håller man undan värk i rygg och nacke. Du väljer. Bra va!

20140710-180353.jpg