Benhinneinflammation, på riktigt?

Inlägget postat Maj 28, 2013   /   av Lotti Strömberg   /   Postat i kategorin Blogg  

Smärta i underbenet är något de flesta löpare drabbas av förr eller senare. Vad det beror på brukar vara av olika orsaker.
Gubbvad, fotledssmärta, benhinnor som brister, trötta stumma vader och så vidare. Jag tänkte belysa BENHINNORNAS vara eller inte vara hela. 😉

Problemet med benhinneinflammation är att det inte alltid är inflammation i benhinnorna. Det är ofta ett vedertaget uttryck, utan att man egentligen vet vad det medicinskt handlar om.
”Nä, det är benhinnorna som spökar igen, kan inte träna..

Benhinnorna (Sharpeys Fibrerliknande benhinna) fäster direkt på smalbenet (Tibia) , där finns det också en gedigen hög med nerver som också vill få plats. Som du säkert har känt så är en stöt mot smalbenet (även om det inte är hårt) ytterst smärtsamt.
Sharpeys fiberliknande bindväv fäster som sagr direkt på skelettet. Med små hullinglikande fästen håller den benhinnan på plats.
Blir dessa (Sharpeys fibrer) överansträngda, slits de av från sina fästen. Självklart blir detta en konsekvens för kroppen. Kroppen svarar med att snabbt laga genom att skapa en blödning. Blödningen i sig bildar små knölar av levrat blod på framsidan av smalbenet, som känns när man drar fingret över. Samt att smärta i området inte är ovanligt.
Vill man slita upp det och förlänga läkningsprocessen, gör man samma aktivitet man gjorde när smärtan uppstod. Vila och låt kroppen läka, så håller du längre.

Man kan se tre huvudtyper av skador hos löpare med underbensproblem, nämligen stressfraktur, muskelinflammation, compartmentsyndrom och äkta benhinneinflammation.

Det finns ett antal ”externa” orsaker till dessa:
# Snedbelastning, exempelvis på grund av träningsfel eller ofördelaktigt löpsteg
# För snabbt ökande belastning (inklusive för snabb ändring av träningstyp), skor (otillräckliga eller direkt felaktigt utformade)
# Det underlag du utövar din aktivitet på (framför allt vid hårt underlag och byte av underlag)

Äkta benhinneinflammation, är en reaktion på allt för hög belastning, stress, med inflammation och smärta i benhinnan över underbensskelettets (tibia) mitt.
Det som kallas för benhinneinflammation är inte sällan i stället muskelinflammation i den djupa vadmuskeln (Soleus) där den ligger an mot skenbenet.
Båda tillstånden kan förekomma samtidigt.
Stressen indikerar allvarliga problem, och kan så småningom i värsta fall följas av stressfraktur.

Vilken av de tre huvudtyperna som är aktuell, påverkar vilken behandling som bör sättas in.
Fotbäddar är ingen bra behandling för stressfraktur, och inte heller rätt behandling om träningsfel är orsaken till besvären.
Att försöka lägga till koordinationsträning om problemet är att man ökat löpningen på asfalt för snabbt, gör ingen verkan.

Vill du bli duktig på det du gör och tycker om att göra STUDERA hur saker och ting funkar. Lär dig om du vill bli en tex bra löpare, HUR funkar kroppen, hur gör jag stretchningen RÄTT, vart kan man söka RIKTIG hjälp. Sjukgymnast, naprapat idrottsmassör.
Alla dessa forum som finns kan ju göra vem som helst paranoid. Man har läst ditten och datten och tar till sig det MAN SJÄLV tycker är det bästa, utan att kolla mer noga om det verkligen stämmer rent faktamässigt. Upplevelser och egna erfarenheter, är antagligen inte det samma för dig, som för den person som har skrivit. Alla är olika individer.

Vad tror du själv att ditt verkliga problem är?
Kan du påverka din smärta och eventuella skador?
Hur?
Gör du det?
Varför eller varför inte?