Ätstörning och andra nyttigheter

Inlägget postat Dec 18, 2014   /   av Lotti Strömberg   /   Postat i kategorin Blogg  

Protein kan i brist på andra energikällor omvandlas till energi, men denna process leder även till att vissa organ får arbeta hårdare. Då kroppen lider brist på energiintag övergår kroppen till katabol metabolism, det vill säga kroppen riktar in sig på att bryta ner istället för att bygga upp.
Kroppen letar då upp proteinsammansättningar som inte vanligtvis används och spjälkar om dessa till energi vilket medför att i första hand skelettmuskulatur, som normalt inte aktiveras, bryts ner.

Många mindre molekyler som är nödvändiga för oss är fettlösliga, och kan inte tas upp i kroppen om man inte samtidigt äter fett. Till denna grupp hör de flesta antioxidanter och vissa vitaminer. Även många läkemedel är fettlösliga.
Det finns exempel från u-länder där barn blivit blinda på grund av brist på A-vitamin. När man granskade barnens kostintag såg man dock att de fick i sig tillräckligt med A-vitamin. Småningom förstod man att problemet var brist på fett i maten, varför kroppen inte kunde tillgodogöra sig fettlösliga ämnen.

Kött suger inte upp fett vid stekning, tvärtom, det krymper och avger vätska. Många människor är oroliga då de steker kött och vill inte använda stekfett, men risken att faktiskt bara bränna köttet ökar då. Använd riktigt smör och undvik däremot margarin.

Kaloriintag /dygn
Stillasittandejobb/skola med regelbunden fysisk aktivitet 2600 kcal
Stillasittande jobb ingen regelbunden fysisk aktivitet 2100 kcal

En person med ortorektiska drag har en egen uppfattning om vad som är nyttigt, naturligt och hur mycket han eller hon måste träna. Ortorektiker har mycket strikta vardagsrutiner som innebär välplanerade måltider och träningspass. Deras kost innehåller ofta väldigt lite kolhydrater och fett, vilket innebär att kosten blir mycket ensidig.

Äter inte fett eller kolhydrater.
Besatthet i kost och träning.
Fixering av vikt och kalorier.
Tvångstankar kring nyttigt ätande.
Extremt fixerade av sin kropp och att den ska vara ”fit”
Lättirriterad och har svårt för kritik när det gäller mat och kropp. Tar allt personligt. Ser det som hot.
Får ångest/otillfredsställelse om man misslyckas att inte äta eller träna perfekt.
Om de ätit något onyttigt kompletteras det ofta med överdriven träning.

De som utvecklar just ätstörningen ortorexi är personer som har höga krav på sig själva som de inte riktigt klarar av att hantera. Fixeringen vid kosten och träning blir deras sätt att ta kontrollen över sig själva, Bakomliggande faktorer ligger ofta till grund till detta och även andra missbruk.

Det hela kan börja med ett oskyldigt försök att äta mer hälsosamt, göra en träningsövning helt perfekt och övergår sedan till att mer och mer gå till en överdrift och besatthet som skapar ångest vid snedsteg. Varje dag börjar då att handla om att vara bra, äta rätt och självstraffa om en frestelse vinner, vilket kan då vara i form av fasta, motion etc.
Ett missbruk helt enkelt.

Muskler är uppbyggda av proteiner som kroppen kontinuerligt bryter ned och bygger upp för att bland annat använda som energikälla Det är när nedbrytningen över tid överväger uppbyggnaden som det får negativa konsekvenser.
Då många ortorektiker tränar väldigt mycket kommer de nedbrytande processerna att öka, eftersom musklerna aldrig ges möjlighet att byggas upp igen med tillräcklig återhämtning i form av kost och vila.

Näringsbrist blir en belastning för hela kroppen, även för de inre organen som drabbas av nedbrytning. Även musklerna tar stryk av detta.
Hjärtat kan bli mindre och i värsta fall kan man få hjärtsvikt.
Näringsbrist kan exempelvis också leda till ständiga förkylningar, problem med mag- och tarmkanal samt att huden och håret får sämre kvalitet.

Kolhydrater behövs för att hormoner som till exempel serotonin i kroppen ska hålla sig på en lagom nivå. Serotonin är ett hormon som reglerar känslor, tankar, sömn, aptit.

Ett lågt näringsintag under en längre tid medför att nivåer av serotonin och även andra substanser ändras. Det påverkar bland annat hjärnans funktioner och kan leda till nedstämdhet och till sist depression.

Immunförsvaret är beroende av kolhydrater för att fungera optimalt. Om kosten innehåller för lite kolhydrater leder det till bland annat försämrad kapacitet hos immunförsvaret. Det tar också längre tid för dem att bli friska igen. Detta beror på stressen. Ett lågt energiintag i sig är en mycket stark stressor vilket ökar nivåerna av kortisol. På sikt påverkar höga nivåer av kortisol en mängd olika funktioner, däribland immunförsvaret. Det låga och ensidiga energiintaget är definitivt en av orsakerna till detta

Ortorexi är minst lika farligt för hälsan som anorexi, eftersom personer med ortorexi riskerar att bli svårt sjuka på grund av näringsbrist. Immunförsvaret sänks.

Den psykologiska hälsan påverkas negativt av ortorexi, eftersom en lidande ofta drabbas av ångest, tvångstankar etc. som i sin tur kan leda till skador, sömnbrist, stress och mycket mer. Den sociala hälsan påverkas negativt när det verkligen gått överstyr, då man prioriterar träning och kost så pass mycket att man stöter bort människor samt kan stressen och ångesten leda till att man blir en otrevlig och extremt självupptagen människa.

Det påverkar även jobb/ skola och situationen där. Kosten och träningen har tagit över så att man inte kan prestera lika bra på jobbet och till och med kanske skippar att gå dit.
Det är även vanligt att de som har ett maniskt beteende kring kost och hälsa hoppar över att umgås med skol/arbetskamraterna på raster samt lunchen, eftersom där serveras det oftast onyttigheter. Man vill oftast inte äta samtidigt med människor, då det kan uppkomma kommentarer hur lite man äter. Man orkar eller vill inte försvara sin ”sjukdom”.

Eftersom ortorektiker inte vill rubba sin planerade träning bortser de ofta från skadekänningarna och kör på, vilket kan bidra till kroniska sjukdomar.

Själva ordet ortorexi kommer från grekiskan ortodox som betyder renlärig.
Ortorexi är en slags ätstörning blandat med ett träningsberoende, eller så kan det vara bara en fixering vid att äta otroligt nyttigt, eller bara ett träningsberoende. Men vanligast är det att det är en slags ätstörning blandat med extremt mycket i förhållande till intag mat träning.
Alla kan drabbas. Tänk på det.

IMG_4524-0.JPG